REKLAMAČNÝ PORIADOK
www.beecomb.sk
Ing. Roman Baraník
Hrabová ulica č. 542
95117 Cabaj-Čápor
IČO: 32755601
DIČ: 1020389568
IČ DPH: SK1020389568
Č. živnostenského registra 403-8310
Článok I -
Právo na uplatnenie reklamácie
Ak
sa vyskytne u zakúpeného tovaru vada, má spotrebiteľ právo vadu
reklamovať pre rozpor so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou. Túto
vadu reklamuje okamžite a neodkladne, teda ihneď po jej zistení.
Pre správne posúdenie reklamácie je nutné, aby spotrebiteľ po
zistení vady tovar už ďalej nepoužíval, aby bol reklamovaný
tovar čistý, kompletný a v súlade s hygienickými predpismi alebo
všeobecnými hygienickými zásadami. Spotrebiteľ je povinný pri
používaní tovaru dodržiavať okrem všeobecne známych pravidiel,
rovnako aj podmienky stanovené pre používanie tovaru v záručnom
liste alebo návodu na použitie, užívať a ošetrovať tovar v
súlade s jeho prirodzenou životnosťou.
Článok II -
Miesto uplatnenia reklamácie
Spotrebiteľ
uplatňuje reklamáciu v reklamačnom oddelení tej prevádzky
predávajúceho, kde bol tovar zakúpený, s ohľadom na predávaný
sortiment. Na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamáciu)
postačuje doklad o zakúpení (pokladničný blok alebo faktúra).
Predloženie dokladu o zakúpení na účely reklamácie postačuje
aj v prípade, že bol vydaný záručný list, ale zákazník ho
stratil. V takom prípade sa reklamácia musí prijať, pričom sa na
tovar poskytne 24-mesačná záruka, nie však dlhšia, hoci takáto
dlhšia záručná doba mohla byť vyznačená v stratenom záručnom
liste.
Poškodenú zásielku je potrebné reklamovať ihneď pri preberaní u prepravcu. Dodaný poškodený tovar alebo nekompletnú zásielku je potrebné reklamovať ihneď po zistení chyby - najlepšie e-mailom beecomb@beecomb.sk. Postup vybavenia reklamácie bude dohodnutý v závislosti od druhu chyby.
Článok III -
Zodpovednosť predávajúceho
Pri
predaji tovaru predávajúci zodpovedá za to, že tovar je v súlade
so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, t.j. že predávaná vec má
akosť a úžitkové vlastnosti zmluvou požadované, predávajúcim,
výrobcom alebo jeho zástupcom popisované, alebo na základe nimi
vykonanej reklamy očakávané, príp. akosť a úžitkové
vlastnosti pre vec takého druhu obvyklé, že zodpovedá
požiadavkám, právnym predpisom, je v určenom zodpovedajúcom
množstve, miere alebo hmotnosti a zodpovedá účelu, ktorý
predávajúci pri použití veci uvádza alebo pre ktorý sa vec
obvykle používa. Ak tovar pri prevzatí spotrebiteľom má vady, je
v rozpore so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou. Predávajúci
zodpovedá spotrebiteľovi za vady, ktoré sa prejavujú ako rozpor
so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou po prevzatí tovaru v záručnej
dobe.
Predávajúci nezodpovedá za rozpor so spotrebiteľskou kúpnou
zmluvou, ak: - spotrebiteľ vadu tovaru spôsobil sám,
- spotrebiteľ
pred prevzatím tovaru o vade tovaru vedel,
- reklamácia
spotrebiteľa odporuje povahe tovaru, hlavne uplynutiu doby
trvanlivosti tovaru, - sa preukáže, že ide o rozpor so
spotrebiteľskou kúpnou zmluvou.
Predávajúci nezodpovedá za vady:
- pre ktoré bola poskytnutá zľava z ceny tovaru,
- ktoré vznikli
v záručnej dobe v dôsledku opotrebenia tovaru, jeho nesprávnym či nadmerným používaním, nesprávnou údržbou a servisom, alebo po
uplynutí doby životnosti tovaru,
- spôsobené zásahom
neoprávnenej osoby na tovar alebo jeho súčasť.
O prijatej
reklamácii sa musí zákazníkovi vystaviť doklad s uvedením
dátumu, kedy sa reklamácia uplatnila, aký tovar je reklamovaný,
kedy a kde bol reklamovaný tovar zakúpený, cenu, za akú bol tovar
zakúpený. Ak spotrebiteľ reklamuje vady tovaru, je zamestnanec
reklamačného oddelenia povinný reklamáciu riadne preveriť a
rozhodnúť o jej vybavení ihneď, v zložitých prípadoch do 3
pracovných dní. Do tejto trojdennej lehoty k rozhodnutiu o
reklamácii sa nezapočítava doba primeraná podľa druhu výrobku
či služby potrebná k odbornému posúdeniu vady. Vybavenie
reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa
uplatnenia reklamácie. Ak nie je spotrebiteľ spokojný s vybavením
reklamácie, privolá zamestnanec, ktorý reklamáciu vybavoval,
príslušného vedúceho, ktorý znovu celú situáciu posúdi a
nájde prijateľné riešenie.
Článok IV -
Lehoty na uplatnenie reklamácií
Predávajúci
zodpovedá za vady nepotravinárskeho tovaru po dobu 24 mesiacov od
prevzatia veci spotrebiteľom, ak na tovare, jeho obale, návode
alebo záručnom liste nie je uvedená dlhšia doba. V záručnom
liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto dlhšej záruky
Ak ide o použitú vec, kupujúci sa s predávajúcim môžu dohodnúť
aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej ako 12 mesiacov.
Predávajúci nebude vydávať záručné listy, ak o to nepožiada
spotrebiteľ. Na žiadosť spotrebiteľa je predávajúci povinný
vydať záručný list. Ak to umožňuje povaha veci, postačí
namiesto záručného listu vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe
tovaru. Spotrebiteľovi sa vysvetlí, že k vybaveniu reklamácie
postačuje doklad o kúpe.. Záručný list obsahuje obchodné meno a
sídlo predávajúceho, obsah záruky, rozsah a podmienky záruky,
dĺžku záručnej doby, údaje potrebné na uplatnenie reklamácie.
Ak záručný list neobsahuje všetky náležitosti, nespôsobuje to
neplatnosť záruky. Obsah, rozsah a podmienky záruky znamená: -
aké plnenie poskytne predávajúci (ak sa vada v poskytnutej
záručnej dobe vyskytne - môže sa dohodnúť napr. vždy na
vrátení zaplatenej kúpnej ceny alebo na výmene za bezchybný
tovar) - aké doklady musí kupujúci pri uplatnení práv z takto
poskytnutej záruky predložiť, príp. aké iné podmienky musí
splniť, napr. pri predĺženej záruke vrátenie s pôvodným obalom
atď., aby sa mohol domáhať svojich práv pri poskytnutej záruke.
Ak je reklamácia vybavená opravou, predlžuje sa záručná doba o
dobu od uplatnenia reklamácie do dňa, kedy je spotrebiteľ povinný
po skončení opravy si tovar prevziať, a to aj v prípade, že tak
kupujúci neurobil. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu
potvrdenie o tom, kedy uplatnil toto právo, ako aj o vykonaní
opravy a o dobe jej trvania. Ak je reklamácia vybavená výmenou
vadného tovaru za tovar bez vád, plynie pre nový tovar nová
záručná doba znovu odo dňa prevzatia novej veci alebo odo dňa,
kedy bol zákazník povinný si vec po vybavení reklamácie
vyzdvihnúť. Ak nie je reklamácia vadného tovaru, za ktorú
predávajúci zodpovedá, uplatnená v záručnej dobe, právo zo
zodpovednosti za vadu zaniká.
V prípade, že si spotrebiteľ
nevyzdvihol vec po vybavení reklamácie (maximálne po 30 dňoch od
prijatia reklamácie), hoci sa mu vybavenie reklamácie riadne
oznámilo doporučeným listom s výzvou na vyzdvihnutie veci,
predávajúci postupuje nasledovne:
- po uplynutí lehoty na
vyzdvihnutie reklamácie, ktorá sa spotrebiteľovi určila v
predošlej výzve alebo po uplynutí primeranej lehoty, zašle
predajca spotrebiteľovi druhú výzvu vo forme doporučenej zásielky
s doručenkou, aby si vec na príslušnej prevádzke vyzdvihol a určí
sa mu na to primeraná lehota (štandardne 1 mesiac od doručenia),
-
v prípade nevyzdvihnutia reklamovaného tovaru do 60-tich dní od
dátumu podania reklamácie je predávajúci, podľa § 656
Občianskeho zákonníka, oprávnený účtovať pri vyskladnení
reklamácie sumu za uskladnenie.
Článok V -
Práva spotrebiteľa
Pri
vadách tovaru, ktoré spotrebiteľ uplatní v priebehu záručnej
doby, má právo pri odstrániteľných vadách aby bola vada
bezplatne, riadne a včas odstránená. Predávajúci je povinný
vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Namiesto odstránenia vady
môže kupujúci požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len
súčasti veci, výmenu tejto súčasti, ak tým predávajúcemu
nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo
závažnosť vady. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia
vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú. Neprimeranosť nákladov
posúdi vedúci obchodnej prevádzky v súlade s inštrukciami
obdržanými z úseku obchodu a marketingu. Rovnako posúdi možnosť
výmeny vadnej veci za bezchybnú. Pri výmene veci nie je dôležité,
či táto vec už bola používaná. Pri vadách, ktoré nemožno
odstrániť a ktoré bránia tomu, aby sa vec mohla riadne užívať
ako vec bez vád, má spotrebiteľ právo: - na výmenu veci alebo -
právo od zmluvy odstúpiť a požadovať vrátenie kúpnej ceny . Ak
je vada odstrániteľná, avšak pre opätovné vyskytnutie sa vady
po oprave (aspoň dve predchádzajúce opravy rovnakej vady) alebo
pre väčší počet vád (v dobe uplatnenia reklamácie má tovar
súčasne aspoň tri rôzne odstrániteľné vady) nemôže
spotrebiteľ tovar riadne užívať, má právo na výmenu veci alebo
právo od zmluvy odstúpiť a požadovať vrátanie kúpnej ceny.
Rovnaké práva ako pri vadách, ktoré nemožno odstrániť, má
spotrebiteľ i v prípade, ak oprava vadného tovaru nebola vykonaná
v lehote 30 dní od uplatnenia reklamácie. Ak ide o neodstrániteľné
vady, ktoré nebránia riadnemu užívaniu veci, má spotrebiteľ
právo na primeranú zľavu z ceny podľa charakteru vady.
Predávajúci je povinný poskytnúť zľavu z ceny, resp. vrátiť
časť už zaplatenej kúpnej ceny.
Článok VI -
Reklamácia použitého a vadného tovaru
Pri
predaji použitých alebo vadných vecí musí predávajúci
zabezpečiť zreteľné označenie, že ide o vadný alebo použitý
tovar. Predávajúci má povinnosť upozorniť spotrebiteľa, o akú
vadu ide - táto informácia musí byť uvedená na cenovke a obale
veci. Takýto tovar musí byť vystavený osobitne a predáva sa
oddelene od bezchybného tovaru. Tovar musí byť predávaný za
nižšiu cenu, než za akú sa predáva rovnaký, ale bezchybný
tovar. Pri použitých a chybných veciach nezodpovedá predávajúci
za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením, o ktorých bol
kupujúci pri ich predaji informovaný. Pri veciach predávaných za
nižšie ceny nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia
cena.
Vzorový formulár na uplatnenie reklamácie si môžete stiahnúť tu.
Vzor odstupenia od zmluvy si môžete stiahnuť tu.